Hvordan håndterer man, at familien bliver skuffet?

Kender du til, at du har sagt fra over for din familie…

eller sagt nej til noget…

og bagefter kan mærke, at de blev skuffede?

Måske siger de det ikke direkte.

Men du kan mærke det.

I stemningen. 

I deres reaktion. 

I det, der føles lidt anderledes mellem jer. 

Og så begynder tankerne.

“Burde jeg bare have gjort det alligevel?” 

“Kunne jeg ikke godt have strakt mig lidt mere?” 

“Var det egoistisk af mig?” 

For du ville jo ikke gøre dem kede af det.

Du ville bare passe på dig selv.

Eller stå ved din grænse.

Men det kan stadig være svært at være i deres skuffelse.

Du får lyst til at rette op – eller ændre din beslutning

Når familien bliver skuffet, begynder mange at vakle lidt indeni.

Måske får du lyst til at forklare det bedre.

Bløde det op.

Eller finde en måde at møde dem mere på halvvejen.

Nogle ender endda med at ændre deres beslutning.

Eller strække deres egen grænse alligevel.

Ikke fordi de egentlig vil.

Men fordi det er svært at stå i følelsen af at have skuffet nogen, man holder af.

Især når det er familie.

For relationen betyder jo noget.

Nogle ender endda med at ændre deres beslutning.

Fordi det er svært at stå i følelsen af at have skuffet nogen, man holder af.

Du får at vide, at du bare skal stå ved dig selv – men det føles for hårdt

Måske har du fået råd som:

“At du ikke skal tage ansvar for deres følelser” 

“At du bare skal stå ved din grænse” 

“At de må lære at acceptere det” 

Men samtidig…

kan det hurtigt komme til at føles meget hårdt.

Som om løsningen bare er at lade dem være skuffede.

Og håbe, det går over.

Vente på de kommer videre.

Men hvis relationen betyder noget for dig…

så føles det heller ikke rigtigt bare at lade det ligge eller lade det hænge.

Det ville føles bedre at få en god snak om det hele.

Om din grænse.

Og om deres reaktion.

Det er netop de samtaler, jeg hjælper med i mit kursus.

Det er ikke skuffelsen, der skaber afstand – men det der ikke bliver samlet op

Mennesker bliver nogle gange skuffede.

Det kan vi ikke undgå.

Også i familier.

Også i sunde relationer.

Men det, der ofte gør det svært bagefter, er når situationen bare bliver efterladt.

Når ingen rigtig får samlet det op.

Så kan der opstå en mærkelig afstand.

Noget usagt.

Ikke nødvendigvis fordi nogen er vrede.

Eller holder fast i skuffelsen.

Men fordi relationen ikke rigtig fik landet situationen sammen.

Men det, der ofte gør det svært bagefter, er når situationen bare bliver efterladt.

Når ingen rigtig får samlet det op.

Du skal ikke gøre deres skuffelse forkert – men kunne være i samtalen om den

Når man kan føre en god samtale, begynder det at ændre sig.

For du behøver ikke enten:

At give efter.

Eller være ligeglad.

Der findes faktisk en tredje mulighed.

Hvor du kan stå ved din grænse…

og tage en god samtale om den og om deres skuffelse.

Ikke for at forsvare dig.

Ikke for at forklare.

Og ikke for at trække dit nej tilbage.

Men for at være i relationen omkring det.

For at få situation til at lande et godt sted.

Det er præcis den måde at håndtere samtaler på, du lærer en konkret og meget simpel metode til i mit kursus.

Når situationen bliver samlet op – falder spændingen

Der sker noget andet, når du ikke bare håber, at skuffelsen går over af sig selv.

Men faktisk ved, hvordan du kan møde den.

Roligt.

Tydeligt.

Og uden at lade din egen grænse glide.

Så bliver stemningen lettere.

Mindre usikker.

Og relationen føles mere tryg.

Ikke fordi du ignorerede eller ændrede din grænse.

Men fordi situationen blev samlet op på en god måde.

Der sker noget andet, når du ikke bare håber, at skuffelsen går over af sig selv.

Men faktisk ved, hvordan du kan møde den.

Du kan lære at stå ved din grænse – uden at relationen tager skade

Det handler ikke om at undgå, at nogen bliver skuffede.

Men om hvad du gør, når det sker.

I mit kursus lærer du, hvordan du kan holde det rigtige fokus i samtalen, så du kan stå ved dine grænser – og samtidig passe på relationen.

Så situationerne ikke ender i afstand eller dårlig stemning.

Men i stedet gør relationen mere ærlig og tryg at være i – for jer begge.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?