Hvordan håndterer man dårlig samvittighed efter at have sagt nej til sin familie?

Kender du til, at du har sagt nej til din familie…

og bagefter sidder tilbage med en følelse af dårlig samvittighed?

Ikke nødvendigvis fordi der skete noget dramatisk, da du sagde det .

Men fordi du bagefter begynder at tænke:

“Burde jeg bare have sagt ja?” 

“Kunne jeg godt have gjort det alligevel?” 

“Var det egoistisk af mig?” 

Måske tænker du også på, om de er blevet skuffede over dit nej.

Eller sure på dig.

Om der nu er dårlig stemning mellem jer.

Og så bliver det svært at finde ro i dit nej.

Selvom du egentlig godt ved, hvorfor du sagde det.

Så fylder den dårlige samvittighed bare mere…

Du begynder at tvivle på, om din grund var god nok

Når den dårlige samvittighed rammer, begynder mange at tænke:

“Tænker de nu at jeg ikke vil dem?” 

“Jeg kunne måske godt have udsat mine andre planer” 

“Jeg håber virkelig de forstår min beslutning”

Og så kommer tvivlen.

For du vil jo gerne være en god datter.

En god søster.

Et menneske, man kan regne med.

Og netop derfor føles det så svært.

For det handler ikke kun om arrangementet eller hjælpen, du sagde nej til.

Det handler også om, hvem du gerne vil være for din familie.

For du vil jo gerne være en god datter.

En god søster.

Et menneske, man kan regne med.

Du får at vide, at du bare skal stå ved dit nej – men det føles ikke så enkelt

Måske har du fået at vide, at du bare skal stå ved dit nej.

At du ikke skal have dårlig samvittighed.

At deres reaktion er deres ansvar.

Og at du skal passe på dig selv først.

Og det giver jo mening.

Men alligevel…

så føles det ikke helt rigtigt bare at lukke af og være ligeglad.

For du vil jo gerne kunne sige nej på en måde, hvor relationen stadig føles god bagefter.

Hvor du er sikker på at alt er okay mellem jer.

Det er netop derfor, jeg i mit kursus lærer, hvordan man kan være i de samtaler på en måde, hvor man både står ved sit nej og samtidig passer på relationen.

Dårlig samvittighed betyder ikke, at du gjorde noget forkert

Det kan nemt føles sådan.

Som om følelsen er et tegn på, at du burde have sagt ja.

Men dårlig samvittighed betyder ikke nødvendigvis, at noget er forkert.

Ofte betyder det bare, at relationen betyder noget for dig.

At du gerne vil gøre det ordentligt.

At du gerne vil være et godt menneske over for din familie.

Og det er faktisk ikke et problem.

Problemet opstår først, hvis følelsen får lov til at styre samtalen.

Styre situationen.

Så du begynder at forklare dig væk.

Bliver usikker.

Går og bliver trist eller nervøs.

Eller trække dit nej tilbage.

Tilsidesætte dig selv uhensigtsmæssigt fremover.

Problemet opstår først, hvis følelsen får lov til at styre samtalen.

Styre situationen.

Det handler ikke om at slippe af med samvittigheden – men om at vide, hvad du gør med den

Det kan være en lettelse at opdage:

At målet ikke er at lære, at blive ligeglad.

Eller slippe af med din samvittighed.

Målet er at kunne være i samtalen på en måde, hvor du stadig kan mærke omsorgen for relationen…

uden at overskride dine egne grænser i den.

Hvor du kan stå ved dit nej.

Og samtidig skabe tryghed i det, der sker mellem jer.

Både for dig…

og for din familie.

Det er præcis den måde at håndtere samtaler på, du lærer i mit kursus.

Når samtalen lander godt – gør følelsen det også

Der sker noget andet, når du ikke bare siger nej og håber, det går over.

Men faktisk ved, hvordan du skal være i samtalen bagefter.

Så bliver der mindre tvivl.

Mindre uro.

Du sidder ikke tilbage og føler, at noget er gået i stykker.

For relationen føles stadig hel.

Tryg.

Og god.

Og så slipper den dårlige samvittighed ofte lettere.

Ikke fordi du ignorerede den.

Men fordi situationen faktisk føles landet.

Fordi samtalen landede et godt sted.

Og så slipper den dårlige samvittighed ofte lettere.

Ikke fordi du ignorerede den.

Men fordi situationen faktisk føles landet.

Du kan godt sige nej – uden at sidde tilbage med dårlig samvittighed

Det handler ikke om at blive mere hård.

Eller mere ligeglad med andres reaktioner.

Men om at vide, hvordan du tager de samtaler, der opstår omkring dine grænser.

Og omkring andres reaktioner.

I mit kursus lærer du, hvordan du kan holde det rigtige fokus i samtalen, 

så du kan sige nej til din familie uden at ende i lange forklaringer, tvivl eller dårlig samvittighed bagefter.

Så dit nej kan lande et godt sted – både for dig og for relationen.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?