Hvordan håndterer man stilhed fra familien efter at have sagt fra?
Når du har sagt fra over for din familie…
bliver der så stilhed bagefter?
Ikke nødvendigvis et “farvel og tak” eller “vi må lige tage en pause”.
Der bliver ikke sagt noget direkte…
men der kommer en afstand.
En tavshed.
Noget, der føles anderledes mellem jer.
Måske trækker de sig lidt.
Svarene bliver korte.
Eller kontakten bliver mindre.
Og du kan mærke det.
At noget ikke er, som det plejer.
Og det kan være svært at være i.
For det var jo ikke det, du ønskede.
Du ville bare sige fra.
Du tænker måske, at du bare skal lade dem være
Når stilheden opstår, begynder mange at tænke:
“De skal nok lige have tid”
“Det går over af sig selv”
“Jeg må bare lade det ligge”
Og det er også ofte det råd, man får.
At man ikke skal tage ansvar for andres følelser.
At deres reaktion er deres ansvar.
At man skal passe på sin egen energi og være stolt af, at man faktisk sagde fra.
Men hvis relationen betyder noget for dig…
så kan det samtidig føles mærkeligt bare at lade det hænge sådan mellem jer.
Så kan det føles utrygt..
ikke at vide hvor længe det skal være sådan.
Men hvis relationen betyder noget for dig…
så kan det samtidig føles mærkeligt bare at lade det hænge sådan mellem jer.
Du prøver måske at vente det væk – men det føles stadig ikke godt
Men måske du prøver at lade tiden gå.
Håber, det normaliserer sig af sig selv.
Og nogle gange gør det også det.
I hvert fald på overfladen.
Men indeni kan det stadig føles uafsluttet.
Som om situationen aldrig rigtig blev samlet op.
Og næste gang I ses…
kan du stadig mærke det lidt.
Usikkerheden.
Og med det samme der kommer en lignende situation vokser den igen.
Afstanden.
Det usagte.
Derfor oplever mange også, at det gør en stor forskel at vide, hvordan man kan tage en rolig snak om det, der skete, efter man sagde fra – og det er præcis sådan nogle situationer, jeg hjælper med i mit kursus.
Det er ikke stilheden i sig selv – men det, der ikke bliver samlet op
Det kan nemt føles som om, stilheden er problemet.
Men ofte handler det mere om det, der bliver efterladt imellem jer.
Det, der ikke bliver fulgt op på.
For når en situation bare får lov at hænge…
kan der opstå mere afstand over tid.
Flere tanker og følelser…
i begge parter.
Hvor har man hinanden nu?
Ikke nødvendigvis fordi nogen er vrede.
Eller stadig er kede af det.
Men fordi ingen rigtig fik samlet relationen op igen.
Det kan nemt føles som om, stilheden er problemet.
Men ofte handler det mere om det, der bliver efterladt imellem jer.
Samtalen er ikke slut, bare fordi situationen er overstået
Du må gerne må tage det op igen.
Samtalen.
Om din grænse.
Om deres reaktion.
Ikke for at starte forfra.
Og ikke for at forsvare dit nej.
Ikke for at trække i land.
Men for at få landet det, der skete mellem jer.
På en rolig måde.
Hvor du stadig står ved din grænse…
men også viser, at relationen betyder noget for dig.
Den måde at tage samtaler på, lærer du helt konkret i mit kursus.
Når du får samlet det op – ændrer stemningen sig
Der sker noget andet, når du ikke bare håber, stilheden forsvinder af sig selv.
Men faktisk ved, hvordan du kan møde den.
Så bliver det mindre tungt.
Mindre akavet.
Og relationen finder hurtigere tilbage til noget trygt og naturligt.
Ikke fordi du trak dit nej tilbage.
Ikke fordi du fik forklaret dig ordentligt.
Men fordi situationen blev samlet op på en god måde.
Det er netop derfor, mange oplever, at relationerne bliver stærkere – ikke svagere – når de lærer at tage de samtaler.
Der sker noget andet, når du ikke bare håber, stilheden forsvinder af sig selv.
Men faktisk ved, hvordan du kan møde den.
Du kan godt sige fra – uden at det ender i afstand
Det handler ikke om at undgå reaktioner fuldstændigt – heller ikke stilhed.
Men om hvad du gør, når den opstår.
I mit kursus lærer du, hvordan du kan have og holde det rigtige fokus i samtalen,
så du kan få samlet situationerne op igen – uden at det bliver tungt, akavet eller konfliktfyldt.
Så det, du sagde fra over for…
ikke ender i afstand.
Men i stedet gør relationen mere tryg og ærlig.