Hvordan siger man fra og stadig bevarer kærligheden?
Mange er bange for, at grænser skaber afstand i et parforhold.
At hvis man siger for meget fra…
så bliver relationen mindre kærlig.
Mindre tæt.
Mindre tryg.
For hvad nu hvis ens partner føler sig afvist?
Misforstået.
Eller valgt fra?
Så selv når man kan mærke, at noget ikke fungerer for en…
kan man ende med at holde det tilbage.
Glide lidt af på det.
Eller tilsidesætte sig selv for at bevare den gode stemning.
For kærligheden betyder jo noget.
Relationen betyder noget.
Og netop derfor kan det føles sårbart at begynde at sætte flere grænser.
Du kommer måske til at tænke, at grænser og kærlighed står i modsætning til hinanden
Mange har næsten lært, at grænser handler om at:
prioritere sig selv højrere
stå op for sig selv
eller vælge sig selv til og andre fra
Og det er også en lille del af det.
Men hvis grænser kun bliver forstået som noget, man sætter for at beskytte sig selv fra andre…
så kan de hurtigt begynde at føles hårde i en tæt relation.
Som noget der skubber væk.
I stedet for noget, der skaber nærhed.
Så mange ender med at stå i et mærkeligt spænd:
enten siger man fra
eller også bevarer man kærligheden.
Som om man skal vælge mellem de to.
Men hvis grænser kun bliver forstået som noget, man sætter for at beskytte sig selv fra andre…
så kan de hurtigt begynde at føles hårde i en tæt relation.
Du prøver måske at finde den “rigtige” måde at sige det på
Mange bruger derfor enormt meget energi på:
hvordan de siger tingene
hvornår de siger dem
og hvordan partneren mon reagerer.
Måske bløder du det op.
Pakker det ind.
Forklarer ekstra meget.
Eller venter med at sige noget til du næsten ikke kan være i det længere.
Og råd som:
“Du skal bare være tydelig.”
“Du skal lære at stå stærkere i dig selv.”
“Du skal turde sætte dine grænser.”
kan hurtigt komme til at føles utilstrækkelige.
For det svære er jo ikke bare at få sagt ordene.
Det sværeste er:
hvordan man er i hele samtalen bagefter.
Kender du det?
Hvordan man både står ved sig selv…
og samtidig bevarer kontakten mellem jer.
Det er netop de situationer, jeg arbejder helt konkret med i mit kursus med simple teknikker til en god samtale.
Det er ikke grænser, der skaber afstand – det er måden samtalerne udvikler sig på
Hvis du spørger mig…
så er grænser ikke det modsatte af kærlighed.
Grænser er heller ikke et valg mellem en selv og relationen.
Grænser er en naturlig del af relationer.
Især tætte relationer.
For vi er forskellige mennesker.
Med forskellige behov.
Forskelligt overskud.
Forskellige grænser.
Det er helt naturligt at have lyst nogle gange og ikke andre.
Have mere tid i perioder og mindre overskud i andre.
Problemet opstår ofte først, når de samtaler vi har omkring vores grænser begynder at køre skævt eller udebliver.
Når man:
går i forsvar
føler sig angrebet
forklarer for meget
eller prøver at ændre på hinanden.
Eller bare trækker dig.
Lukker ned.
Så begynder relationen at føles utryg.
Ikke fordi der blev sagt fra.
Men fordi I i samtalen mistede kontakten med hinanden.
Grænser er en naturlig del af relationer.
Især tætte relationer.
Du skal ikke vælge mellem dig selv og kærligheden
Mange tror, at de enten må:
holde fast i sig selv
eller bevare nærheden i relationen.
Men sådan behøver det ikke være.
Det er faktisk muligt at sætte grænser,
på en måde hvor relationen stadig føles kærlig.
Hvor relationen styrkes.
Hvor man stadig er på samme hold.
Også når man er forskellige.
Også når man siger nej.
Det handler ikke om at få sin partner til at reagere perfekt.
Eller om at have styr på de bedste argumenter.
Men om hvordan man bliver i samtalen.
Hvordan man holder fokus,
så samtalen ikke glider over i kamp, skyld eller afstand.
Men føres og ender et godt sted.
For jer begge.
Det er præcis dét, jeg lærer fra mig i mit kursus.
Helt konkret.
I almindelige situationer fra virkeligheden.
Når grænser bliver en naturlig del af relationen
Der sker noget vigtigt, når man ikke længere ser grænser som noget farligt eller noget svært.
Eller som et tegn på problemer i relationen.
Men som en helt naturlig den af relationen.
Så bliver det lettere at være ærlig.
Lettere at mærke sig selv.
Og lettere at være tæt på hinanden uden hele tiden at gå på kompromis med sig selv.
Mange oplever, at relationen bliver mere kærlig bagefter.
Mere ærlig.
Mere tryg.
Fordi begge parter mærker, at der er plads til dem som de er i samtalen.
Og i relationen.
Der sker noget vigtigt, når man ikke længere ser grænser som noget farligt eller noget svært.
Men som en helt naturlig den af relationen.
Du kan lære at sige fra – og samtidig bevare kærligheden mellem jer
At sætte grænser i et parforhold handler ikke om at skubbe hinanden væk.
Det handler om at skabe en relation, via gode samtaler, hvor der også er plads til ærlighed, behov og forskelligheder.
I mit kursus lærer du helt konkret, hvordan du kan navigere de samtaler, så grænser ikke bliver noget, der splitter jer ad.
Men noget, der gør relationen mere tryg og tæt.
Kurset kan både tages alene eller sammen med din partner.
Og for mange bliver det en stor lettelse at opdage, at kærlighed og grænser faktisk ikke er modsætninger.
Men noget der kan styrke hinanden,
når man ved, hvordan man håndterer samtalerne omkring dem.
Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?
- Hvordan sætter man grænser i et parforhold?
- Hvordan siger man nej til sin partner uden at såre ham eller hende?
- Er “nej” en hel sætning, når man siger fra og sætter grænser?
- Hvordan siger man nej til sin partner når man ikke har overskud?
- Hvordan siger man nej til sin partner uden dårlig samvittighed?