Hvordan siger man fra over for en partner, der presser en?

Kender du det, at du egentlig har sagt fra over for din partner…

men at de alligevel bare fortsætter bagefter?

At de spørger igen.

Spørger mere ind.

Presser.

Forklarer hvorfor det betyder så meget for dem.

Kommer med flere forslag.

Forhandlinger.

Prøver at finde en løsning, hvor du så alligevel siger ja.

Og langsomt…

kan du mærke, at samtalen begynder at køre et sted hen, du egentlig ikke ønskede.

Pludselig handler om alt du plejer at gøre eller aldrig gør…

og din partner har gode argumenter..

og måske endda lidt hårde beskyldninger.

Ikke fordi din partner vil dig noget dårligt.

Men fordi det er svært at stå i den situation.

For din partner – hvor du siger fra.

Og for dig – hvor din partner reagerer, ved at presse dig.

For det er jo ikke bare hvem som helst.

Det er din partner.

En person, du elsker.

Og derfor bliver det hurtigt følsomt, når jeres behov og ønsker støder sammen.

Du begynder måske at tænke, at noget er galt i relationen

Når man oplever den slags situationer igen og igen, begynder mange at lede efter en forklaring.

Måske tænker du:

“Respekterer min partner mig overhovedet?” 

“Er det manipulerende?” 

“Er det toxic?” 

“Er det narcissistisk?” 

Og selvfølgelig kan der være relationer, hvor noget usundt er på spil.

Det kan jeg ikke udelukke.

Men hvis du spørger mig…

så ser jeg ofte noget andet i helt almindelige parforhold.

Gamle mønstre.

Gamle vaner.

Gamle måder at reagere på.

Drivkræfter og instinkter, der automatisk går i gang, når vi bliver bange for afstand, afvisning eller ikke at få det, vi håber på.

Og når ingen af jer helt ved, hvordan I skal være i de situationer…

så kan dynamikken hurtigt begynde at føles tung eller fastlåst.

Og samtalerne kommer til at afspejle netop det.

Når man oplever den slags situationer igen og igen, begynder mange at lede efter en forklaring.

“Respekterer min partner mig overhovedet?” 

Du prøver måske at forklare dig – men samtalen fortsætter bare af det forkerte spor

Mange forsøger faktisk allerede at håndtere det så godt de kan.

Forklare hvorfor de siger nej.

Hvorfor de ikke har overskud.

Eller hvorfor noget ikke fungerer for dem.

Og mange følger de mange råd man får:

“Du skal stå fast.” 

“Du skal sætte foden ned.” 

“Du skal være mere konsekvent.” 

Så det ender det ofte med, at man enten bliver hårdere i tonen…

eller kommer til at forklare mere og mere.

Og så fortsætter samtalen bare.

Argumenter.

Modargumenter.

Diskussioner og måske endda skænderier.

Fordi fokus stadig er på at få den anden til at stoppe.

Det er netop de situationer, jeg arbejder med i mit kursus.

Hvor du kan lære, hvordan du kan blive i samtalen og stå ved din grænse uden at den kører af sporet eller bliver en kamp mellem jer.

Det er ikke presset i sig selv, der gør det svært

Det er sjældent selve presset alene, der vælter folk.

Det er alt det, der sker i samtalen imens.

For når ens partner reagerer på ens grænse…

begynder mange automatisk at forhandle med sig selv.

Fulme lidt rundt i spørgsmål og svar på grund af indre tanker og følelser.

“Måske kunne jeg godt…” 

“Det betyder jo også noget for dem…” 

“Jeg burde måske være mere fleksibel…” 

Og så ændrer samtalen karakter.

Man begynder at vakle.

Forsvare sig mere.

Eller forsøge at få partneren til at forstå.

Og pludselig handler samtalen ikke længere om grænsen.

Men om at få ret.

Eller få fred.

Ikke fordi man gør noget forkert.

Ikke fordi ingen af jer vil ændre det.

Men fordi gamle mønstre er stærke.

Gamle mønster ligger dybt.

Vi siger og gør som vi plejer – med mindre vi ved præcis hvad vi skal gøre i stedet.

Det er sjældent selve presset alene, der vælter folk.

Det er alt det, der sker i samtalen imens.

Du skal ikke få din partner til at stoppe – men vide, hvordan du vil være i samtalen

Det er også derfor, løsningen sjældent er at blive mere hård eller mere bestemt.

Eller mere afvisende.

For så bliver situationen hurtigt en kamp.

Og relationen hurtigt anspændt.

Det, der gør den store forskel, er ofte noget andet:

At du ved, hvordan du vil være i samtalen, når presset opstår.

At du ikke bliver trukket ind i forsvar.

Forklaringer.

Eller forsøg på at styre den andens reaktion.

Men stadig kan stå ved det, du mærker.

Stå ved dit nej.

Samtidig med at du bliver i relationen.

Det er præcis det, jeg lærer fra mig i mit kursus – med en helt konkret metode.

Til hvordan du kan holde det rigtige fokus i samtalen, så den ikke fortsætter ud ad de samme gamle spor.

Når samtalen ikke længere kører af sporet – ændrer dynamikken sig også

Der sker nemlig noget andet, når du ikke længere forsøger at få din partner til at stoppe.

Eller til at forstå, noget i ser helt forskelligt på.

Men i stedet ved, hvordan du bliver i samtalen, og står ved din grænse på en god måde.

Roligt.

Tydeligt.

Uden at trække dig.

Og uden at gå til angreb.

Eller i forsvar.

Og så begynder samtalen ofte at falde mere til ro.

Bliver mindre låst.

Mindre intens.

Ikke fordi din partner ændrer.

Men fordi dynamikken mellem jer ændrer sig.

Og samtalen derfor går i en bedre retning.

Og mange oplever, at presset falder og begynder at fylde mindre.

Når det ikke længere handler om at få ret eller få fred…

men om at få samtalen i fælles mål.

Der sker nemlig noget andet, når du ikke længere forsøger at få din partner til at stoppe.

Men i stedet ved, hvordan du bliver i samtalen, og står ved din grænse på en god måde.

Du kan godt stå ved din grænse – uden at det bliver en kamp

Det er måske det vigtigste, jeg gerne vil have, du tager med fra den her artikel:

At du ikke behøver vælge mellem dig selv og relationen.

Du kan godt stå ved din grænse.

Også når din partner reagerer på den.

Uden at samtalen behøver ende i kamp, afstand eller dårlig stemning.

I mit kursus lærer jeg dig helt konkret, hvordan du håndterer de samtaler, 

så du kan stå ved dine grænser uden at samtalen kører af sporet.

Og samtidig bevare en tryg og tæt relation til din partner.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?