Hvordan siger man fra over for familie, der hele tiden læsser af?

Kender du til, at nogen i din familie ofte læsser af på dig…

og at du bagefter kan mærke, hvor meget det egentlig fyldte?

At du godt kan lytte i situationen.

Nik­ke.

Snakke med.

Være der.

Men når samtalen er slut…

så føles det tungt.

Drænende.

Som om du har båret rundt på noget, der ikke var dit.

Måske handler det om brok.

Problemer.

Gentagelser.

Negative historier, der bliver ved.

Og du kan mærke, at det bliver for meget.

Men samtidig…

er det svært at sige noget.

For det er jo din familie.

Og du vil jo ikke afvise dem.

Du prøver at styre samtalen væk – eller håber de selv stopper

Når det sker igen og igen, begynder mange at prøve at håndtere det lidt indirekte.

Skifte emne.

Lave en joke.

Svare kortere.

Eller prøve at dreje samtalen over på noget andet.

For man håber lidt, at den anden selv forstår det.

Eller stopper.

Måske har du også fået råd som:

“At du skal passe på din energi” 

“At du skal holde afstand til negative mennesker” 

“At du ikke skal tage deres problemer ind” 

Og det giver jo mening.

Men når det er familie…

så har man heller ikke lyst til bare at trække sig væk fra dem.

Men det er også svært ikke at lade det påvirke.

Men når det er familie…

så har man heller ikke lyst til bare at trække sig væk fra dem.

Du prøver måske at lukke ned – men det ændrer ikke rigtig noget

Nogle gange kommer det måske også ud.

Som irritation.

Eller en kæk kommentar, en spydig hentydning eller en lidt for direkte “Du er simpelthen…” kommentar.

Men så ændrer stemningen sig hurtigt.

Den anden føler sig måske afvist.

Eller angrebet.

Eller måske fortsætter vedkommende bare alligevel…

Og uanset så står du stadig i det.

I en situation.

Det er netop de situationer, jeg arbejder med i mit kursus.

Hvordan du kan være i de samtaler der udspiller sig der…

på en måde, hvor du kan sige fra oh sætte din grænse – uden at skubbe den anden væk.

Det handler ikke om at stoppe dem – derfor bliver det ved

Det kan nemt komme til at føles som om, problemet er den anden.

At de er for negative.

Fylder for meget.

Eller mangler situationsfornemmelse.

Men ofte bliver det svært, fordi fokus kommer til at handle om at få dem til at stoppe eller få den til at ændre sig.

Og så ender man enten i irritation.

Eller i at lukke samtalen ned.

Skabe konflikt.

Men det ændrer sjældent selve dynamikken mellem jer.

Så næste gang sker det igen.

Det kan nemt komme til at føles som om, problemet er den anden.

At de er for negative.

Du skal ikke bære det hele – men lære at blive på din egen banehalvdel

Det handler ikke om at gøre den anden forkert.

Opdrage dem.

Eller få dem til at ændre sig.

Men om hvordan du er i samtalen.

Mens du siger fra, mens de reagerer og mens den situation udvikler sig.

Du kan ikke kontrollere den anden.

Men du kan sige fra og blive på din egen banehalvdel.

Står ved det, du kan og ikke kan være i.

Uanset hvordan den anden reagerer.

Det er præcis den måde at håndtere samtaler på, du lærer i mit kursus.

En simpel og konkret metode.

Når du bliver i samtalen på en ny måde – ændrer stemningen sig

Der sker noget andet, når du ikke enten absorberer det hele…

eller lukker ned.

Men bliver i samtalen – og på din egen banehalvdel – og sætter din grænse på en rolig og tydelig måde.

Så bliver det mindre tungt.

Mindre drænende.

Og relationen føles mere lige.

Du sidder ikke bagefter med følelsen af at være tømt.

For du har ikke båret det hele alene.

Og ofte ændrer det faktisk også dynamikken over tid.

Fordi samtalerne begynder at bevæge sig anderledes.

Der sker noget andet, når du bliver i samtalen - og på din egen banehalvdel - og sætter din grænse på en rolig og tydelig måde.

Du kan godt sige fra – uden at gøre relationen dårligere

Det handler ikke om at afvise din familie.

Eller tage afstand fra dem.

Men om hvordan du er i de situationer, hvor det bliver for meget.

I mit kursus lærer du, hvordan du kan have og holde det rigtige fokus i samtalen…

så du kan sige fra og sætte grænser for det, der dræner dig – uden at det skaber afstand eller dårlig stemning.

Så relationen kan føles lettere at være i.

Både for dig – og dem.

Også når der er noget svært på spil.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?