Hvordan siger man fra uden dårlig samvittighed i et parforhold?

Der kan være perioder i et parforhold…

hvor man føler, at man hele tiden siger fra.

At man ikke orker det samme som normalt.

Ikke har det samme overskud.

Eller har brug for mere plads omkring sig.

Måske siger du nej til flere ting end du plejer.

Tid sammen.

Praktiske ting.

Sociale planer.

Sex.

Samtaler.

Eller bare forventningen om at være “på”.

Og selvom du godt ved, at der er en grund til det…

så kan den dårlige samvittighed alligevel begynde at fylde.

For hvad nu hvis din partner føler sig valgt fra?

Overset.

Eller alene i relationen?

Så selv når du mærker dine egne grænser tydeligt…

kan det stadig være svært at stå ved dem.

Du begynder måske at føle, at du er blevet “for meget”

Når den dårlige samvittighed først begynder at fylde, bliver mange meget optagede af, hvordan de påvirker deres partner.

Om de trækker sig for meget.

Fylder for lidt.

Eller giver for lidt tilbage.

Måske holder du øje med din partners humør.

Tonen mellem jer.

Stemningen i hjemmet.

Og hvis den ændrer sig bare lidt…

kan du hurtigt begynde at tvivle på dig selv.

“Er jeg blevet egoistisk?” 

“Er jeg for lukket?” 

“Burde jeg bare tage mig sammen?” 

Og så bliver grænser hurtigt noget, man føler skyld over…

i stedet for noget, man prøver at passe på sig selv med.

Når den dårlige samvittighed først begynder at fylde, bliver mange meget optagede af, hvordan de påvirker deres partner.

Du prøver måske at kompensere – men kommer længere væk fra dig selv

Mange begynder derfor at kompensere.

Siger ja lidt alligevel.

Presser sig selv lidt længere.

Eller prøver at “gøre op for det” på andre måder.

Og råd som:

“Du skal bare vælge dig selv.” 

“Du må ikke tage ansvar for andres følelser.” 

“Du skal stå fast i dine grænser.” 

kan hurtigt komme til at føles lidt tomme i praksis.

For det er jo ikke fordi, du er ligeglad med din partner.

Tværtimod.

Du vil gerne passe på relationen samtidig.

Og det er netop dér, mange føler sig splittede.

For hvordan siger man fra…

uden samtidig at sidde tilbage med følelsen af at have svigtet den anden?

Det er præcis den slags situationer, jeg hjælper mennesker med i mit kursus.

Ikke bare hvordan man sætter en grænse.

Men hvordan man bliver i kontakten og samtalen omkring den.

Det er ofte ikke grænsen, der skaber skyldfølelsen

Mange tror, at den dårlige samvittighed betyder, at de har gjort noget forkert.

Men ofte handler følelsen mere om relationen end om selve grænsen.

For når vi elsker nogen…

så betyder deres reaktion noget for os.

Deres blik.

Deres stemning.

Deres skuffelse.

Og hvis samtalen omkring grænsen bliver usikker eller anspændt…

så bliver den dårlige samvittighed ofte hængende meget længere bagefter.

Ikke nødvendigvis fordi du skulle have sagt ja.

Men fordi situationen eller samtalen aldrig rigtig føltes landet mellem jer.

Og hvis samtalen omkring grænsen bliver usikker eller anspændt…

så bliver den dårlige samvittighed ofte hængende meget længere bagefter.

Du skal ikke slippe din dårlige samvittighed – men lære at navigere i den

Hvis du spørger mig…

så er dårlig samvittighed ikke et tegn på svaghed.

Det er ofte et tegn på, at relationen betyder noget for dig.

At du gerne vil være en god partner.

Og gøre tingene ordentligt.

Problemet opstår først, når skyldfølelsen begynder at styre samtalen.

Når du begynder at:

forklare for meget 

trække i land 

eller tilsidesætte dig selv for at få ro igen. 

Det er derfor, du i mit kursus arbejder med, hvordan man holder fokus i samtalen — også når følelserne bliver svære.

Så du ikke skal kæmpe med dig selv i forsøget på at passe på relationen.

Når der bliver plads til jer begge i samtalen

Der sker noget vigtigt, når du ikke længere føler, at du skal vælge mellem:

dig selv 

eller relationen. 

For så bliver grænser ikke automatisk til afstand og modstand.

Mange oplever faktisk det modsatte.

At relationen bliver mere ærlig.

Mere rolig.

Og mindre fyldt med usagte frustrationer.

Ikke fordi den ene stopper med at have behov.

Eller fordi den anden stopper med at reagere.

Men fordi samtalerne omkring det hele bliver tryggere at være i sammen.

Og føre til ende.

Mange oplever faktisk det modsatte. At relationen bliver mere ærlig.

Fordi samtalerne omkring det hele bliver tryggere at være i sammen.

Du kan lære at sige fra – uden at den dårlige samvittighed behøver styre dig

Det handler ikke om at blive ligeglad.

Det handler ikke om den perfekte formulering eller forklaring.

Eller om bare at “stå fast” helt uden forklaring.

Men om hvordan du er i de situationer, i de samtaler, hvor dine behov påvirker en, du elsker.

I mit kursus lærer jeg dig helt konkret, hvordan du kan håndtere de samtaler, 

så du kan sige fra uden at drukne i skyldfølelse eller følelsen af at være forkert.

Så der både bliver plads til dig.

Din partner.

Og relationen mellem jer.

Kurset kan både tages alene på et par timer eller sammen med din partner over et par aftener hjemme fra sofaen.

Eller begge dele.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?