Hvordan siger man fra over for små ting, der bygger sig op?

Kender du til følelsen af, at det egentlig ikke er én stor ting, der er problemet…

men alle de små ting tilsammen?

Små kommentarer.

Små vaner.

Små situationer, der måske ikke virker vigtige nok til at tage op hver for sig.

Men som alligevel langsomt begynder at fylde mere og mere indeni.

Og pludselig kan du mærke, at du bliver mere irritabel.

Mere kort for hovedet.

Eller mere anspændt i relationen.

Ikke fordi noget kæmpe er sket.

Men fordi der er noget, der har fået lov til at bygge sig op over tid.

Og pludselig flyder bægeret over.

Du tænker måske, at det er for småt at sige noget om

Mange kommer hurtigt til at tænke:

“Det er nok bare mig.” 

“Det er jo ikke en stor ting.” 

“Det er ikke værd at starte en samtale om.” 

Så man lader det glide.

Igen og igen.

Og prøver måske at overbevise sig selv om, at man ikke skal gøre et problem ud af det.

Men det mærkelige er ofte, at jo længere tid de små ting får lov til at samle sig…

jo større begynder de at føles.

Og så kan der pludselig komme meget stærke reaktioner ud af noget, der egentlig startede meget småt.

Men det mærkelige er ofte, at jo længere tid de små ting får lov til at samle sig…

jo større begynder de at føles.

Du prøver måske først at sige noget, når det allerede fylder for meget

Mange venter derfor med at tage ting op, til de næsten ikke kan være i det længere.

De siger først fra når bægeret flyder over…

og så bliver samtalen hurtigt mere tung.

Mere følelsesladet.

Mere konfliktfyldt.

For nu handler det pludselig ikke kun om én situation.

Men om:

alle de andre gange 

alt det andet løse

alt det man har holdt tilbage 

og alt det der har bygget sig op undervejs. 

Og råd som:

“Du skal bare sige det med det samme.” 

“Du skal lære at sige fra.” 

“Du skal være mere tydelig.” 

kan hurtigt føles frustrerende.

For hvordan gør man det egentlig i praksis,

uden at hver lille ting skal udvikle sig til en stor samtale?

Det er præcis dét, jeg arbejder meget konkret med i mit kursus.

Hvordan vi kan sige til og fra som en helt naturlig del af relationen.

Hvordan man lærer at tage de små samtaler løbende, så grænser ikke kun et et emne man tager op, når det hele flyder over.

Det er sjældent de små ting alene, der skaber problemerne

Små irritationer findes i alle tætte relationer.

Vi påvirker hinanden.

Har forskellige vaner.

Forskellige behov.

Forskellige måder at gøre ting på.

Det svære opstår ofte først, når tingene ikke bliver håndteret undervejs.

For så begynder samtalerne hurtigt at handle om:

alt muligt gammelt 

gamle frustrationer og irritationer

eller følelsen af ikke at blive forstået.

Og så ryger relationen hurtigt ind i nogle tunge spor, selvom det egentlig startede meget småt.

For så begynder samtalerne hurtigt at handle om:

alt muligt gammelt, gamle frustrationer og irritationer eller følelsen af ikke at blive forstået.

Du behøver ikke gøre hver lille ting til et stort problem

Det handler ikke om, at man skal analysere eller tage store opgør omkring alting.

Det handler mere om, at sige til og fra løbende på en måde, der bliver naturlig i relationen.

Hvor man ikke:

holder ting inde for længe 

eksploderer senere 

eller går og samler irritation sammen. 

Når man lærer, hvordan man bliver i de små (og store) samtaler på en rolig måde, så begynder relationen også at ændre sig.

Det er præcis dét, jeg lærer fra mig i mit kursus.

Helt konkrete måder at navigere i samtalerne på, når du siger fra og sætter grænser, så det hele ikke hele tiden vokser sig større undervejs.

Når små ting ikke længere behøver vokse sig store

Der sker noget vigtigt, når man begynder at tage tingene løbende i små naturlige samtaler.

Så bliver der mindre ophobet irritation.

Mindre spænding.

Og mindre følelsen af, at man går rundt med noget usagt.

Mange oplever faktisk også, at relationen bliver lettere at være i.

Mere ærlig.

Mere afslappet.

Fordi grænser og behov ikke længere føles som noget dramatisk.

Men som en naturlig del af kontakten mellem to mennesker.

Fordi grænser og behov ikke længere føles som noget dramatisk.

Men som en naturlig del af kontakten mellem to mennesker.

Du kan lære at sige fra løbende – uden at relationen bliver tung og konfliktfyldt

At sætte grænser handler ikke nødvendigvis om store alvorlige samtaler.

Ofte handler det lige så meget om, hvordan man håndterer alle de små situationer i hverdagen.

I mit kursus lærer du helt konkret, hvordan du kan navigere i de samtaler, så de ikke kører af sporet eller vokser sig unødigt store.

Så det bliver lettere at sige til og fra i hverdagen — på en måde der både skaber mere ro, mere ærlighed og mere tryghed i relationen.

Kurset kan både tages alene eller sammen med din partner.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?