Hvordan siger man nej til sin partner uden at såre ham eller hende?

Kender du det, at du egentlig godt ved, at du er nødt til at sige nej til din partner…

men at du samtidig også ved, at det nok kommer til at gøre ham eller hende ked af det?

Måske handler det om noget, din partner virkelig havde glædet sig til.

Noget, der betyder meget.

Eller bare noget, hvor du kender din partner godt mig og næsten allerede kan mærke skuffelsen på forhånd.

Og det gør det svært.

For det er jo ikke fordi, du vil afvise din partner.

Eller gøre ham eller hende ked af det.

Du vil bare gerne være ærlig omkring det, du selv kan mærke…

at du har behov for

at du føler dig nødsaget til

eller stresset over

Men når man elsker nogen…

kan det være svært at stå i, at ens nej også påvirker dem.

Du begynder måske at tænke, at du skal finde den mindst sårende måde at sige det på

Når man ved, at den anden bliver ked af det, begynder mange automatisk at lede efter den helt rigtige måde at sige nej på.

Den blødeste formulering.

Den bedste forklaring.

Eller den mest forståelige grund.

For hvis partneren virkelig forstår det…

så bliver han eller hun måske ikke så såret.

Måske tænker du også meget over:

hvordan det lyder 

hvordan det bliver modtaget 

og om du nu virker afvisende. 

For de fleste ønsker jo ikke at skabe afstand i relationen.

De vil bare gerne kunne sige nej…

uden at den anden føler sig valgt fra eller gjort forkert.

Uden at risikere at ødelægge noget i relationen.

Når man ved, at den anden bliver ked af det, begynder mange automatisk at lede efter den helt rigtige måde at sige nej på.

Du prøver måske at beskytte din partners følelser – men samtalen bliver hurtigt tung

Mange forsøger faktisk allerede virkelig meget.

At pakke nej’et ind.

Forklare det kærligt.

Eller gøre det mindre.

Måske udsætter du også samtalen.

Bløder det op.

Ser om du kan komme udenom på en anden måde.

Med en hentydning.

En henkastet kommentar.

En en dårlig undskyldning.

Men de råd vi ofte får om at

“Du skal bare være ærlig.” 

“Du må lære at blive mindre påvirket.” 

“Du kan ikke tage ansvar for alles følelser.” 

Dem er der måske noget rigtigt i.

Men hvis du spørger mig…

så ønsker de fleste heller ikke bare at være ligeglade med deres partners følelser.

De vil gerne kunne stå ved deres nej…

og samtidig passe godt på relationen.

Det er netop den slags samtaler, jeg arbejder med i mit kursus.

Hvordan man kan sige nej på en måde, hvor der stadig er kontakt og tryghed mellem jer bagefter.

Det er sjældent følelsen alene, der skaber afstand – men det der sker i samtalen bagefter

For det er helt menneskeligt, at nogen kan blive kede af det.

Også i et sundt parforhold.

Problemet opstår ofte først bagefter.

I samtalen.

Når den pludselig begynder at handle om:

skyld 

forklaringer 

forsvar 

eller hvem der har gjort hvad mod hvem. 

Så bliver situationen hurtigt tung.

Og så kan det begynde at føles som om, noget gik galt.

Ikke nødvendigvis fordi du sagde nej.

Men fordi samtalen kørte af sporet bagefter.

For det er helt menneskeligt, at nogen kan blive kede af det.

Også i et sundt parforhold.

Problemet opstår ofte først bagefter.

I samtalen.

Du skal ikke undgå din partners følelser – men vide hvordan du vil være i dem

Det er sjældent muligt helt at undgå, at ens partner bliver skuffet eller ked af det nogle gange.

Det afgørende er mere:

hvordan du bliver i situationen bagefter.

Om du begynder at trække i land.

Overforklare.

Eller forsøge at fikse følelsen.

Frygte for relationen.

For så mister samtalen ofte sin ro.

Og det er præcis derfor, jeg i mit kursus arbejder med:

hvordan man holder fokus i samtalen 

og bliver på sin egen banehalvdel 

uden at lukke den anden ude følelsesmæssigt. 

Når samtalen føles tryg – bliver det lettere at være i svære følelser sammen

Der sker nemlig noget andet, når et nej ikke længere føles som:

en afvisning 

en kamp 

eller et følelsesmæssigt opgør. 

Så bliver der mere plads til faktisk at være i det sammen.

Også når den ene bliver ked af det.

Mange oplever faktisk, at relationen bliver stærkere dér.

Ikke fordi ingen bliver ramt følelsesmæssigt.

Men fordi samtalen føles ærlig.

Tryg.

Og respektfuld.

Så man ikke sidder tilbage med følelsen af afstand bagefter.

Eller modstand.

Mange oplever faktisk, at relationen bliver stærkere dér.

Ikke fordi ingen bliver ramt følelsesmæssigt.

Men fordi samtalen føles ærlig.

Du kan lære at sige nej – uden at det behøver skade relationen mellem jer

Det handler ikke om at blive følelseskold.

Eller om at undgå alle svære følelser.

Men om hvordan du er i samtalen, når noget vigtigt er på spil mellem jer.

I mit kursus lærer jeg dig helt konkret, hvordan du kan håndtere de situationer, 

så du kan sige nej og stå ved dig selv — uden at samtalen behøver ende i skyld, afstand eller dårlig stemning bagefter.

Mange tager også kurset sammen med deres partner.

For det giver ofte en helt ny forståelse af,

hvordan man kan være i svære samtaler sammen — uden at miste kontakten til hinanden.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?