Hvordan siger man nej til sin partner, når man ikke har overskud?

Du har ikke overskud…

og din partner spørger dig om noget.

Om du vil med.

Om du vil hjælpe.

Eller om du kan sørge for noget.

Og allerede dér kan du mærke, at du egentlig ikke har mere energi tilbage.

Men selvom du godt kan mærke det…

så siger du måske alligevel ja.

For hvad nu hvis du siger nej, og det fører til den helt store spørgerunde, argumentationer eller måske endda en diskussion?

Åh hvor ville det bare være nemmere…

hvis den anden selv opdagede det.

Hvis de bare kunne se det på én.

Mærke det.

Forstå det uden at man behøver sætte ord på det hele og forklare sig selv.

For det kan føles overraskende sårbart at sige:

“Nej, det har jeg ikke overskud til…”

Du bliver måske ved med at håbe, at din partner selv opdager det

Det kunne virkelig være dejligt ja…

og når man lever tæt sammen, kan man næsten begynde at forvente, at ens partner skal kunne mærke ens tilstand.

At de burde kunne aflæse ens energi.

Forstå ens tavshed.

Eller lægge mærke til, når man er fyldt helt op eller kørt helt flad.

Så mange prøver først at vise det indirekte.

Man trækker sig lidt.

Bliver mere stille.

Mister overskuddet i stemmen og de formuleringer, man vælger.

Siger måske:

“Ja ja…” 

“Det må jeg jo gøre så…” 

Og håber den anden selv spørger ind eller giver plads.

Og når det ikke sker…

kan man begynde at føle sig alene med det.

Kender du det?

Ikke fordi partneren med vilje gør noget forkert.

Men fordi man selv længes efter at blive forstået uden at skulle forklare sig.

Blive respekteret uden at skulle føle, man skal kæmpe for det.

Når man lever tæt sammen, kan man næsten begynde at forvente, at ens partner skal kunne mærke ens tilstand.

Du prøver måske at sætte ord på det – men bliver hurtigt optaget af din partners reaktion

På et tidspunkt bliver mange alligevel nødt til at sige noget.

Når noget bliver for meget.

Når bægeret flyder over.

Måske kommer det endda ud som brok, beskyldninger eller skældud — netop af den grund.

Og gode råd som:

“Du skal bare blive bedre til at kommunikere.” 

“Du skal være tydelig omkring dine behov.” 

“Du skal prioritere dig selv.” 

De giver jo mening.

Men hvis du spørger mig…

så er det sjældent nok bare at beslutte at prioritere sig selv og begynde at sige sine behov højt.

For der følger noget med.

Måske kan du også genkende tankerne om:

hvordan din partner nu tager det 

om stemningen mon ændrer sig 

eller om den anden føler sig afvist. 

Og så bliver situationen hurtigt tung.

Og samtalerne bliver svære.

Det er præcis de situationer, jeg hjælper mennesker med i mit kursus.

Hvordan man kan være ærlig omkring sine grænser og sit overskud — uden at samtalen omkring det behøver ende i dårlig stemning eller afstand.

Det er ikke trætheden eller reaktionen i sig selv, der gør situationen svær

Du må gerne være træt.

Have behov.

Sige nej nogle gange.

Eller mange gange.

Og din partner må gerne reagere.

Må gerne blive øv over det.

Det svære opstår ofte først bagefter.

Når samtalen udvikler sig mellem jer.

Så begynder mange at:

forklare mere 

trække i land 

forhandle 

eller presse sig selv alligevel. 

Ikke fordi deres behov er forkerte.

Ikke fordi deres partner reagerer forkert.

Men fordi fokus i samtalen bliver mere og mere på hinanden…

og så kører samtalen ofte af sporet.

Det svære opstår ofte først bagefter.

Når samtalen udvikler sig mellem jer.

Du skal ikke få din partner til at mærke præcis det samme som dig

Mange kommer til at tro, at løsningen er, at partneren skal forstå det helt perfekt.

Mærke det samme.

Og gerne reagere præcis, som vi ønsker.

Men sådan fungerer tætte relationer sjældent.

Vi oplever ting forskelligt.

Har forskelligt overskud.

Og opdager ikke altid hinandens signaler.

Det afgørende er derfor ikke, om din partner reagerer perfekt.

Men hvordan du er i samtalen omkring det.

Hvordan du bliver ved det, du mærker…

uden at gøre den anden forkert.

Og uden at samtalen udvikler sig til skyld, pres eller afstand.

Det er præcis dét, jeg lærer fra mig i mit kursus.

Helt konkret.

I almindelige situationer fra hverdagen.

Så det bliver nemt at genkende og bruge i praksis.

Når du ikke længere føler, at du skal vælge mellem dig selv og relationen

Der sker nemlig noget vigtigt, når du lærer at håndtere de samtaler anderledes.

Så bliver et nej ikke længere automatisk lig med:

dårlig stemning 

afstand 

eller følelsen af at skuffe den anden. 

Du kan begynde at mærke, at der faktisk godt kan være plads til:

dine behov 

din træthed 

og relationen samtidig. 

Mange oplever også, at deres partner begynder at lytte mere.

Forstå mere.

Ikke fordi de bliver presset til det.

Men fordi samtalen føles mindre som en afvisning og kritik…

og mere som ærlig kontakt.

Mange oplever også, at deres partner begynder at lytte mere. Forstå mere.

Ikke fordi de bliver presset til det. Men fordi samtalen føles mindre som en afvisning og kritik…

Du kan lære at sige nej – uden at det behøver skabe afstand mellem jer

Det vigtigste, jeg gerne vil sende dig videre med fra den her artikel, er egentlig ret enkelt:

At det ikke er forkert at have grænser for sit overskud.

Heller ikke i et kærligt parforhold.

Det afgørende er ofte ikke selve nej’et.

Men hvordan samtalen omkring det får lov at udvikle sig.

I mit kursus lærer jeg dig helt konkret, hvordan du kan håndtere de situationer, 

så du ikke behøver vælge mellem at tilsidesætte dig selv eller skabe dårlig stemning mellem jer.

Så samtalerne omkring behov, overskud og grænser kan lande et sted,

der føles trygt — både for dig, din partner og relationen mellem jer.

Kurset kan både tages alene på et par timer eller sammen med din partner over et par aftener.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?