Hvordan siger man nej til sin partner uden dårlig samvittighed?

Er det også sådan for dig, at du allerede inden du siger nej til din partner…

kan mærke den dårlige samvittighed?

At du begynder at tænke:

“Har jeg en god nok grund?” 

“Vil min partner forstå det?” 

“Er jeg egoistisk nu?” 

Måske handler det om, at du ikke har overskud.

Har brug for ro.

Tid alene.

Eller bare ikke har lyst til det samme som din partner lige dér.

Men allerede inden du siger noget…

begynder du at tænke på, hvordan det vil påvirke din partner.

Og det gør det svært.

For du vil jo ikke skuffe.

Gøre ked af det.

Ikke skabe afstand.

Ikke få din partner til at føle sig valgt fra.

Men du kan heller ikke blive ved med at overhøre dig selv.

Du tænker måske, at problemet er dig

Når den dårlige samvittighed fylder meget, begynder mange at tro, at problemet er dem selv.

At de er:

for besværlige 

for egoistiske 

for lidt overskudsagtige 

eller for svære at være sammen med. 

At de ikke er en nok partner.

Og så leder man hurtigt efter en grund, der føles “god nok”.

Noget partneren vil forstå.

Acceptere.

Eller synes er fair.

For så føles nej’et måske mere okay.

Og så bliver dit fokus i situationen, måske hurtigt styret af:

hvordan partneren mon reagerer

og om man nu får sagt noget forkert

Og så leder man hurtigt efter en grund, der føles “god nok”.

Noget partneren vil forstå. Acceptere. Eller synes er fair.

Du prøver måske men en “god snak” – men ender med at tabe samtalen af sporet

Mange forsøger faktisk allerede virkelig meget.

At forklare deres behov godt.

Pakke nej’et pænt ind.

Måske siger du:

“det er ikke fordi jeg ikke vil…” 

“jeg er bare lidt træt…” 

“måske en anden dag…” 

Men nærmest uanset hvordan de fletter ordene sammen, fylder dem dårlige samvittighed bagefter.

Og når man søger input og gode råd, er det altid noget ala:

“Du skal bare stå ved dit nej.” 

“Nej er en hel sætning.” 

“Du skal ikke tage ansvar for andres følelser.” 

Men hvis du spørger mig…

så er det netop dér mange ikke kun kommer i konflikt i deres relationer – men også med dem selv.

For de vil jo ikke være ligeglade med deres partner.

De vil gerne kunne sige nej…

og stadig være trygge i at alt er godt mellem dem bagefter.

Det er præcis den type situationer, jeg hjælper mennesker med i mit kursus.

Hvor du kan lære hvordan du står ved dine grænser uden at samtalen bagefter føles svær eller uafsluttet.

Og uden at du drukner i din dårlige samvittighed.

Den dårlige samvittighed kommer hurtigt til at styre samtalen

For når den dårlige samvittighed fylder meget…

så begynder den også ofte at styre det, der sker i samtalen.

Så forklarer man lidt mere.

Bløder det lidt mere op.

Trækker måske i land.

Eller begynder at fokusere meget på partnerens reaktion.

Og sådan glider samtalen længere og længere ud på et sidespor.

Og lander et sted der føles helt forkert.

Ikke fordi du er forkert.

Ikke fordi din partner er forkert.

Men fordi fokus i samtalen flytter sig over på måske noget ala:

hvem der synes hvad

hvem der ofre mest

hvem der ikke forstår hvad

Eller noget helt fjerde der kan diskuteres ellers analyseres…

og som ikke ender med at føles som den gode snak, du ønskede.

Ikke fordi du er forkert.

Ikke fordi din partner er forkert.

Men fordi fokus i samtalen flytter sig.

Din dårlige samvittighed betyder ikke, at du gør noget forkert

Det kan føles sådan ja…

men dårlig samvittighed er sjældent et tegn på, at du er egoistisk.

Ofte betyder det faktisk det modsatte.

At relationen betyder noget for dig.

At du gerne vil være en kærlig partner.

Og gerne vil gøre tingene ordentligt.

Problemet opstår fordi den dårlige samvittighed prøver at få styr på hele situationen…

ved at styre hele samtalen.

Og så bliver det svært både at stå ved sig selv…

og samtidig blive i en god kontakt med den anden.

Det er også noget af det, jeg arbejder meget konkret med i mit kursus – hvor du får helt konkrete teknikker til gode samtaler i forbindelse med at sige fra og sætte grænser.

Så du kan holde fast i dit nej uden at skabe dårlig stemning mellem jer.

Når samtalen lander godt – falder den dårlige samvittighed også ofte

Der sker nemlig noget andet, når du ikke længere føler, at du skal:

retfærdiggøre dit nej 

bevise at din grund er god nok 

eller redde partnerens reaktion. 

Men i stedet ved hvordan samtalen føres på en god måde.

Så bliver der mere ro bagefter.

Mindre overtænkning.

Mindre behov for at “gøre det godt igen”.

Og mange oplever faktisk, at den dårlige samvittighed fylder meget mindre…

når samtalen føles ærlig, rolig og tryg.

Og ender et godt sted.

For jer begge.

Der sker nemlig noget andet, når du ikke længere føler, at du skal retfærdiggøre dit nej.

Men i stedet ved hvordan samtalen føres på en god måde.

Du kan lære at sige nej – uden at sidde tilbage med dårlig samvittighed

Det handler ikke om at blive ligeglad med din partner.

Eller om bare at blive bedre til at “vælge dig selv”.

Men om hvordan du er i samtalen, når noget er vigtigt for dig, når du siger nej eller sætter en grænse.

I mit kursus lærer jeg dig helt konkret, hvordan du kan håndtere de situationer, 

så du kan sige nej uden at drukne i forklaringer, skyldfølelse eller dårlig stemning bagefter.

Kurset kan også være rigtig givende at tage sammen med sin partner.

Mange oplever, at det skaber en helt ny måde at tale om behov, grænser og forskelligheder på — uden at det behøver ende i konflikt eller dårlig samvittighed.

Vil du læse mere om at sige fra og sætte grænser?